آموزشی, عکاسی

آموزش عکاسی طبیعت – مبانی عکاسی طبیعت

آموزش عکاسی از طبیعت

آموزش عکاسی از طبیعت: نکات بسیار مهم نور که کارتان را بی نظیر می کند

آموزش عکاسی از طبیعت – مبانی عکاسی در طبیعت

ابزارهای مختلفی برای عکاسی از طبیعت وجود دارد اما بعضی‌ها یادشان می‌رود که نور مهم‌ترین عنصر عکاسی است. بعضی‌هایمان فقط در ساعات طلایی، زمانی که نور خورشید از زاویه‌ای خاص بر سوژه می‌تابد عکاسی می‌کنیم.

چیزی که بیشتر مردم نمی‌دانند این است که ابزارهای مختلفی برای بهتر شدن کیفیت نورِ عکس‌های مناظر طبیعی وجود دارد. این طریقه استفاده از نور است که کیفیت عکس را مشخص می‌کند. در این مطلب قرار است درباره نمونه نورهای خوب صحبت کنیم.

طلوع و غروب خورشید، زمان‌های جادویی برای عکاسی است، اما دیگر کدام نورها هستند که عکس را خوب و بد می‌کنند؟

نورهای انعکاسی

 

نورهای انعکاسی یا برگشتی و پخش‌شده، زمانی تشکیل می‌شوند که نور مستقیم خورشید روی سطحی بازتاب شود. دره‌های عمیق در جنوب غربی، بهترین جا برای ایجاد این نوع نور است چون رنگ دره‌ها روی دیواره‌ها بازتاب می‌شود و رنگی گرم، ملایم و زیبا وجود می‌آورد.

آموزش عکاسی از طبیعت – مبانی عکاسی در طبیعت

نور هوای ابری

این نوع نور در آب‌وهوای ابری و مه‌آلود دیده می‌شود و خیلی ملایم و متمایل به آبی است. منشأ این رنگ نور، آسمانی است که مثل سافت باکس عمل می‌کند و در موقعیت مناسب، نور را پخش می‌کند.

نورِ پشت‌صحنه

زمانی نور پشت‌صحنه داریم که پرتوهای نور دورتادور سوژه را فراگرفته باشد و یا تصویر خورشید مثل یک نقطه نورانی در عکس بیفتد. اگر از دیافراگمی بسته‌تر استفاده کنید، می‌توانید از خورشید و پرتوهایش عکس بگیرید.

نور مستقیم

به دلیل انعکاس نور روی شن،  به یک مکان بی‌نظیر برای عکاسی تبدیل‌شده است.  در این زمان‌ها هوا خیلی گرم می‌شود و سایه‌های زیادی به وجود می‌آید. این نور برای عکس‌های سیاه‌وسفید فوق العادست ولی برای عکس‌های رنگی می‌تواند خیلی زیاد باشد.

آموزش عکاسی از طبیعت

نور افقی صبح و عصر

این نورِ افقی و گرم هنگام طلوع و غروب خورشید تشکیل می‌شود. این نور افقی است چون هنگام طلوع و غروب، پرتوهای نور از یک زاویه خاص می‌تابند و جز بهترین نورها برای عکاسیست زیرا ترکیبی از تضاد نوری کم و رنگ‌های گرم است. جزئیات سوژه‌هایی که با این نور عکاسی می‌شوند، واضح است و سوژه می‌درخشد.

سایه‌روشن

 

در عکاسی از مناظر طبیعی، سایه‌روشن یعنی قسمت‌هایی که نور به‌طور مستقیم به آنجا نمی‌تابد. این نور خیلی ملایم است و معمولاً در مناطق جنگلی دیده می‌شود. خوبیه نور سایه‌روشن این است که می‌توانید کل روز عکس بگیرید و همه عکس‌هایتان خوب و رؤیایی باشد.

ترکیب نور مستقیم و نور پخش‌شده

این عکس نتیجه ساعت‌ها انتظار برای نور مناسب است و درنهایت جواب تلاش‌هایمان را گرفتیم.

اینجا مثالی داریم از ترکیب نور مستقیم و پخش‌شده.  در این عکس، شاهد یک پدیده نادر هستیم. هنگام عکاسی، نور افقی صبح پشت سرمان بود و فقط روی قسمت خاصی از کوه، سایه ابرها افتاد و افکتی مثل نورافکن ایجاد کرد.

نور مصنوعی

معمولاً در عکاسی از مناظر طبیعی از نورهای مصنوعی استفاده نمی‌شود اما اینجا نمونه زیبایی از این نور را می‌بینیم.

این عکس، در شب و از بندر بیگ سور گرفته‌شده است. ماشین‌ها پشت سر هم در ترافیک ردیف شده بودند و برای عکاسی از این صحنه، دوربین را روی سه‌پایه گذاشتیم و زمان اکسپوژر را زیاد کردیم.

دیدن همه ی مطالب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *