آموزشی, صدابرداری

باید های صدا و صدابرداری / بخش دوم

صدابرداری

ابزارها، لوازم جانبی و تجهیزات ضبط صدا:

میکروفن بی‌سیم

در پایان قسمت قبل در مورد میکروفن‌های یقه‌ای نکاتی ذکر شد. میکروفن‌های یقه‌ای در انواع مختلف، برای اتصال باسیم و یا دارای فرستنده و گیرنده برای اتصال بی‌سیم به ضبط کننده صدا، موجود هستند. معروف‌ترین موارد بی‌سیم ست‌های سری ew سنهایزر می‌باشند که پرکاربردترین از این نوع در سراسر دنیا است.

1398080974
این میکروفن‌ها برای ضبط صدای محیط (آمبیانس) مناسب نیستند، که همین موضوع موجب ضبط دقیق‌تر صدای سوژه‌ای که در نزدیکی آن نصب‌شده‌اند هم می‌شود.

محصولات پیشنهادی:

این نوع میکروفن‌ها به‌صورت یک مجموعه شامل میکروفن، گیرنده، فرستنده، پایه نگه‌دارنده و تبدیل XLR هستند. ضمن اینکه از بخش گیرنده در کنار یک ماژول فرستنده مخصوص میکروفن‌های دارای اتصال XLR و حتی نیازمند فانتوم پاور، می‌توان استفاده کرد.

sennheiser-ew-100-eng-g3-wireless-microphone-combo-system.3_f
این ماژول موجب حذف کابل‌های رابط طویل و سنگین می‌شود.

F9photo_20101116_20101116-D56D0270
با توجه به امکان انتخاب فرکانس در این مجموعه‌ها، امکان استفاده از چندین مجموعه در کنار هم، بدون نگرانی از تداخل امواج وجود دارد.
نوع دیگری از گیرنده‌ها با میکروفن‌های بی‌سیم (معمولاً داینامیک) مخصوص به خود هم در بازار موجود هستند که گرچه ظاهراً انعطاف کمتری نسبت به مجموعه معرفی‌شده دارند، اما امکان ارسال و دریافت امواج قوی‌تر و دریافت امواج چندین میکروفن از طریق یک گیرنده، از مزایای آن‌هاست. این نوع مجموعه‌ها در سالن‌های سخنرانی و یا کنسرت کاربرد بیشتری دارند.

10015127_1_Ibiza_VHF4_Funkmikrofon-Set

بوم

شاید شناخته‌شده‌ترین وسیله جانبی صدابرداری حرفه‌ای، بوم باشد. بوم معمولاً به‌صورت تلسکوپی و معمولاً دارای حداکثر طول سه متر است. موارد زیادی بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد که مهم‌ترین آن‌ها جنس بوم است. موارد ارزان‌تر و سنگین‌تر آلومینیومی هستند و انواع سبک‌تر و گران‌تر آن از جنس فیبر کربن می‌باشند. اگر از ماژول بی‌سیم در کنار میکروفن استفاده نشود، شکل عبور کابل از بوم اهمیت پیدا می‌کند. در موارد عادی کابل باید دور بوم پیچیده شود و یا با چسب به آن چسبانده شود، اما در برخی از موارد امکان عبور کابل از مرکز بوم هم وجود دارد.

Gitzo_GB3360_GB3360_Series_3_609127
شرکت Panamic از معروف‌ترین تولیدکنندگان بوم است و برخی از تولیدکنندگان تجهیزات الکترونیکی صدا مثل RODE بوم هم تولید می‌کنید.

پوشش‌های میکروفن

یک میکروفن، خصوصاً در فضای باز، هرگز بدون پوشش مناسب کارایی مطلوبی نخواهد داشت.

پوشش‌های مناسب موجب جلوگیری از تأثیر جریان هوا و برخوردهای فیزیکی بر صدای دریافتی میکروفن می‌شود.

ساده‌ترین نوع پوشش برای میکروفن‌ها، پوشش اسفنجی است.

اما وقتی صحبت از میکروفن‌هایی با حساسیت بسیار بالاست، مسئله پوشش هم کمی پیچیده‌تر می‌شود.

در تصویر زیر یک میکروفن گان را به همراه تمام لوازم جانبی استاندارد ملاحظه می‌کنید.

High-Quality-Accessory-Replacement-Parts-Generic-Sponge-For-Video-Camera-MIC-Microphone-Reporter-Interview-MicrophoneSENN-MKH416-PRO
قفس مخصوص، که به خاطر شکلش به زپلین هم معروف است و در ایران بانام “بسکت” شناخته می‌شود، بهترین و رایج‌ترین محافظ این نوع از میکروفن‌هاست.

میکروفن پیش از پوشیده شدن با این قطعه، باید روی دستگیره‌ی دارای سیستم تعلیق که موجب حذف تأثیر تکان‌ها بر میکروفن می‌شود، سوار شود.

این قطعه هم برای گرفتن میکروفن در دست کارایی دارد و هم برای نصب آن روی بوم.

92-138_02

علاوه بر این‌ها، در شرایط سخت‌تر، و بارندگی می‌توان با یک پوشش خزدار که در ایران بنام رین‌کت۱ معروف است تمام این مجموعه را پوشاند. مجموعه‌ی این موارد قیمتی نزدیک به قیمت یک میکروفن حرفه‌ای دارند، و وجود آن‌ها برای بهره‌گیری از حداکثر توان میکروفن در بهترین شرایط ممکن ضروری است.

مجموعه‌ی این پوشش‌ها متضمن خنثی کردن همه‌ی مزاحمت‌های موجود در هر محیط و شرایط کاری هستند.

هدفون

استفاده از یک هدفون خوب برای نظارت بر صدای دریافتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

آیا عدم بررسی تصویر ضبط‌شده توسط دوربین کار منطقی است؟ قطعاً خیر.

اهمیت این کار به حدی ست که از نمایشگرهای هم قیمت با یک دوربین در کنار دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود.

در مورد صدا هم وضع به همین شکل است.

یک هدفون معمولی برای تجهیزات صدا، حکم مانیتور کوچک خود دوربین برای یک نظارت بر تصویر را دارد.

خوب است، اما کافی نیست

یک هدفون خوب علاوه بر پخش صحیح و باکیفیت صدا باید صداهای اضافی اطراف را هم حذف کند.

هدفون‌های حرفه‌ای Beyerdynamic، SENNHEISER و برخی از تولیدات SONY گزینه‌های مناسب و رایجی هستند.

باید به یاد داشت گرچه هدفون‌های مناسب برای کار صدابرداری کمی گران هستند،

اما یک هدفون گران‌قیمت لزوماً برای کار صدابرداری مناسب نیست

Sennheiser_HD202_II_HD_202_II_Closed_Back_Around_Ear_751924.

ضبط کننده صدا

ورود بخش ضبط صدا به دنیای دیجیتال یک جهش واقعی محسوب می‌شد.

ناگهان حجم دستگاه‌های ضبط کننده به‌شدت کاهش یافت،

کمی بعد امکان ضبط چندین کانال صدا و کدگذاری آن‌ها به این دستگاه‌ها اضافه شد.

در ابتدا آنچه بین این دستگاه‌ها ایجاد تمایز می‌کرد، استفاده از هارددیسک یا کارت حافظه بود.

دستگاه‌های دارای هارددیسک ظرفیت بالاتر و وزن بیشتری داشتند و البته حرفه‌ای‌تر محسوب می‌شدند

و دستگاه‌های بدون هارددیسک که از کارت‌های حافظه استفاده می‌کردند دارای حجم و امکانات کمتری بودند

و صرفاً برای کار خبرنگاری و غیر سینمایی کاربرد داشتند

(توجه داشته باشید که فرمت‌های غیر فشرده و نسبتاً حجیم صدا برای کار حرفه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد).

از محبوب‌ترین دستگاه‌های ضبط کننده صدا در ایران این محصول sound devices است:

744t

اما حکمرانی این دستگاه و موارد مشابه بر بازار، خصوصاً با ورود حافظه‌های فلش و فرمت‌های کم‌حجم‌تر دیری نپایید

و دیگر کمپانی‌ها با ارائه محصولات کوچک‌تر و دارای امکانات حرفه‌ای رکوردرهای کوچک را وارد مرحله‌ی جدیدی کردند.

برای مثال در حال حاضر رکوردرهای ZOOM با ابعادی مشابه یک گوشی هوشمند، و قیمتی به نسبت ارزان، دارای تمام امکانات لازم برای یک رکوردر حرفه‌ای هستند و برای کارهای سینمایی هم به‌راحتی می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

zoom_h6_connections-640x640
میکسر

میکسر برخلاف آنچه از نامش برمی‌آید صرفاً برای ترکیب چندصدا نیست،

بلکه بیش از آن برای شکل‌دهی به صداها و ایجاد فضای موردنظر در صدا بکار می‌رود.

انواع کوچک‌تر این نوع دستگاه‌ها برای ضبط همزمان صدا در کنار دوربین‌هایی که دارای امکانات حرفه‌ای ضبط صدا نیستند بکار می‌روند.

با استفاده از این دستگاه امکان استفاده از میکروفن‌های حرفه‌ای و انتقال سیگنال‌های دریافتی به شکل مطلوب، به ورودی صدای دوربین ایجاد می‌شود.

sound_devices_mix_pre_D_field_mixer_2

میکسرهای بزرگ‌تر، ازجمله محصولات Alesis هم معمولاً برای پروژه‌های بزرگ‌تر و معمولاً مرحله پس‌تولید و صداگذاری کارایی دارند.

multimix8usb2_0_angle_lg
جمع‌بندی

آنچه در این متن به آن اشاره شد،

صرفاً بخش کوچکی از اسامی و کاربرد ابزارها و لوازم اصلی صدابرداری و ذکر کلی‌ترین تفاوت‌های آن‌ها باهدف آشنایی اولیه و سطحی بود.

قطعاً شناخت کامل این محصولات و کاربرد آن‌ها مستلزم کار عملی و آشنایی با آن‌ها در طی کارهای حرفه‌ای می‌باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *